Snyggare säljpresentationer ger ökad försäljning.

Att det visuella lockar till känslor och att känslor styr våra beslut har länge varit känt, och används flitigt i reklam idag. Man har nu också börjat förstå att vi processar bilder snabbare än både text och ljud, och det visuella blir allt viktigare i försäljningssammanhang. Vi på Smart Company blir därför alltid lika förvånade när vi ser en presentation där man helt struntat i det visuella och enbart fokuserat på argument och förklarande text.


Fakta är som alltid en viktig komponent i försäljning, men hur den presenteras kan göra hela skillnaden. Faktum är att man minns ca 80% av de bilder man sett, men enbart 20% av det man läst, och ca 10% av det man hört.

Om jag till exempel verkligen vill att just den informationen ska sjunka in, hade jag kanske presenterat den såhär:


Källa till bilden!


Att visa bilder bygger också en större trovärdighet, även om bilden faktiskt inte har så mycket med den fakta som presenteras att göra.

En undersökning visade till exempel att uttalandet ”Sköldpaddor är döva” ansågs sant oftare om det ackompanjerades av en bild på en sköldpadda, utan några indikationer på om den faktiskt kunde höra eller inte på bilden.


Det finns till och med något som heter ”Brain Image Bias”. Det innebär att om man visar en röntgenbild på en hjärna tillsammans med en rapport så är det fler som anser att det som står i rapporten är sant, än om man inte har med bilden. Trots att slutsatserna och resultaten i rapporterna är exakt desamma.











(Bild, som inte har något med saken att göra! )













Så lita på oss. Öka er försäljning med snygga presentationer. Det har vi gjort!


För mera information om hur du kan få hjälp att skapa nya säljpresentationer kontakta: maria.jurehn@smartcompany.se


Av: Lina Angeling , Smart Company

lina.angeling@smartcompany.se



0 views