Låt våra influencers brinna för sina intressen !

Updated: Mar 8, 2019

År 2022 är det all time high för influencer marketing!


Antalet följare ökar fortfarande till våra stora influencers. Vi har kollat på de fem största från Resumés topplista publicerad den 21 december 2018. Varje dag tillkommer nya microinfluencers. Blir det en peak 2022? Varför?

1. Anna Nyström, annanystrom, är en fitnessmodell och har en instagram fylld med bilder och tränings- inspiration. Hon har ökat sedan december 2018 med 160 000 följare på instagram och har i dag 7,5 miljoner följare . Hon har även en YouTube kanal med 96 000 prenumeranter.

Vi ser bland annat på hennes instagramkonto att hon har några bilder och videos som är sponsrade av PT Online som är en träningsapp.


Bild källa


2. Rachel Brathen, yoga_girl, är en mamma som bor i Aruba med sin familj. Kommer från Sverige och på instagram har hon 2,1 miljoner följare och på Youtube har hon 70 000 prenumeranter. Hon driver sitt egna bolag och lär ut yoga och reser runt hela världen.


Bild källa



3. Linn Löwes, linnlowes, är en personlig tränare och är med i appen Fitplan app och har i dag 1,8 miljoner följare och har ökat sedan december 2018 med 60 000 följare till i dag. hon har även en Youtube kanal med 126 000 prenumeranter.


Bild Källa



4. Kenza Zouiten, kenzas, Hon var tidigt ute som bloggare och är nu delägare i sitt egna varumärke som heter Ivyrevel. Sedan december 2018 har Kenza fått 60 000 nya följare. Hon har haft många olika samarbeten genom åren och det senaste samarbetet som är på hennes instagram är Bio Oil Sverige. Kenza har också en Youtube kanal där hon har 211 000 prenumeranter.





Bild källa










5. Janni Delér, jannid :, Janni är en rese- och hälso- influencers som bor i Monaco och inspirerar sina 3,1 miljoner följare med härliga bilder från hennes liv. Hon har samarbetet med en flera bolag och den senaste är IsaDora. Hon har 336 000 prenumeranter på sin Youtube kanal.














Så vad har dessa tjejer gemensamt?

Riktigt duktiga på det dem gör och har verkligen hittat något de brinner för och vill dela med sig av. Frågan är om de som är så här stora influencers fortfarande uppfattas som genuina av konsumenterna? År 2017 investerades 660 miljoner kr på influencermarketing. Det kommer att öka 2018. Den största trenden i dag är microinfluencers, dvs de som har högst 10.000 följare. De anses mest genuina och trovärdiga, precis som alla influencers i sin början innan de stora sponsorerna kom in i bilden.


Utvecklingen för influencers är att gå från ett brinnande intresse till ett levebröd. När det är ett levebröd blir det lätt att tacka ja till uppdrag som kanske inte helt speglar kanalens orginalcontent. Om detta accelererar kommer trovärdigheten och värdet av en influencer att minska. Vi har kommit till det stadiet när större influencers ifrågasätts om de kan vara bra ambassadörer för vårt varumärke. Kändisar då? Absolut hjälper kända influencers till att skapa uppmärksamhet omkring en produkt och det kallar vi räckvidd. Vad som behövs för att skapa tillväxt är just räckvidd. Det har nu de flesta tagit till sig.


Felet många gör är att hänga upp allt på ett fåtal influencers, ibland bara en. Då är det svårt att skapa en bra räckvidd. Bra effekt får man med kommunikation som kommer från flera olika håll på flera olika sätt. Utvecklingen av influencer marketing ser på vissa håll väldigt suspekt ut. Från USA ser vi hur kända personer, influencers, behöver säga något om en produkt innan de låter sig intervjuas av en journalist. Känns det bra? Tycker inte vi.


Intresset för influencer marketing kommer att öka fram till år 2022. Det tror vi säkert. Därefter är det osäkert

om vi inte låter våra influencers brinna för sina intressen och visa upp det. Stor risk annars för en stor mängd icke trovärdiga kampanjer som på sikt kan förstöra vilket varumärke som helst!


Kommentera gärna vad ni tycker!


Hälsningar Smart Company!



0 views