Har du ansvar för kanalen du syns i?

Updated: Aug 10, 2018

När du marknadsför dig idag är sociala medier i stort sett alltid en del av din strategi, oavsett vad för ytterligare marknadsföringskanaler du väljer. Men borde man som marknadsförare känna ett etiskt/moraliskt ansvar vad gäller vilka plattformar man syns på?


Sociala medier används idag på ett eller annat sätt av de flesta i vårt samhälle, och

användandet ökar stadigt. 2017 var det dubbelt så många som besökte sociala medier varje dag jämfört med 2010. I takt med ökat användande kommer larmrapporter om hur den psykiska ohälsan ökar och hur de verkar ha en stark koppling till varandra. Det är inte bara det att man konstant jämför sig med andra utan man kan säga att man jämför sin egen trista vardag med andras highlights, som ofta är en förvriden verklighet med hjälp av filter och photoshop.



Än så länge pratas det inte med någon större oro om det faktum att sociala medier också är beroendeframkallande, precis som spel kan vara. Det som skapar beroendet är det man kallar ”magin av kanske”. Kanske har jag fått en like, ett mess eller en kommentar, och jag går ständigt in och tittar. När vår förhoppning infrias och vi har fått kommentaren vi väntat på får vi en högre utsöndring av dopamin än normalt i hjärnans belöningssystem, strax under nivån man får när man tagit kokain.


Idag sitter det anställda på alla stora sociala nätverk, vars enda uppgift är att göra det så beroendeframkallande som möjligt att använda deras produkt. Man lånar principer från bland annat Las Vegas och implementerar olika algoritmer för att skapa ett beroende-användande av produkten. Målet är att ta så mycket av din tid som möjligt och få dig att så ofta som möjligt avbryta det du gör och gå in på sociala media. Ju oftare du gör det, ju mer bytes av data får de om dig som sedan kan paketeras och säljas.

Att ständigt bryta sin uppmärksamhet på det här sättet kan permanent minska kapaciteten att koncentrera sig. Hur påverkar det våra unga som haft tillgång till sociala medier sedan barnsben? Vi vet dessutom att unga har större chans att hamna i beroenden på grund av att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän i 20-års åldern.




Så, i marknadsföringens värld, ska man ta hänsyn till eventuella skador kanalen man väljer kan åsamka användarna? Eller är det alltid användarens eget ansvar? Vad skulle hända om alla slutade köpa data som samlats in från de sociala medierna? Eller har sociala medier blivit användarnas arena, som ändå inte kommer att minska vare sig det byggs för att vara beroendeframkallande eller inte?


Oavsett är det här något man bör ha med sig inför höstens mediestrategi. Vi använder sociala medier, men undviker att rikta oss till målgrupper under 18 år. Med tanke på att det idag finns åldersgräns på till exempel spel, bör det vara så att vi i framtiden ska ha regler just kring att marknadsföra sig mot unga i sociala medier?


Hur tänker ni?




Av. Lina Angeling, Smart Company

lina.angeling@smartcompany.se



Källor:

Chamath Palihapitiya, Grundare och CEO, Social Capital Tristan Harris, Grundare, Center for Humane Technology. Inspirerade till bildandet av ”Time Well Spent” movement. Cal Newport, Assistant Professor i Computer Science på Georgetown University och författare av boken Deep Work.

Steven Bartlett, Grundare och CEO på Social Chain. Steven Kotler, Författare, journalist och entreprenör.

Mark Zuckerberg, Grundare och CEO av Facebook.





59 views