Det är annonsörens ansvar!

Oscar Properties nya marknadschef Krister Karjalainen menar att annonsörer har ett ansvar att driva branschutvecklingen. Vi håller med, och har länge tänkt i samma banor gällande flera saker. Som till exempel:




  • Det blir allt viktigare att mäta effekt! Marknadschefer spenderar mer pengar men mindre kommer tillbaka, framförallt inom digital marknadsföring.

  • Att lägga stort fokus på säljkampanjer, vilket är det som fungerar bäst digitalt, ökar inte försäljningen på lång sikt utan kan till och med minska den.

  • Som annonsör måste man ställa krav på sin byrå gällande mätbarhet.

  • Interna avdelningar räcker inte till, väldigt få företag lyckas hitta och rekrytera in den spetskompetensen som behövs.

  • Det är otroligt viktigt att ha en bra analytiker som kan hanterar den stora mängden av data som finns tillgänglig och ta fram användbara insikter.

  • En byrå som kommer på roliga kampanjer är i det stora perspektivet ointressant, det är viktigare att hitta någon eller några personer som förstår din affär och hur du kan öka din försäljning.


  • Det är du som marknadschef som är ansvarig för ditt varumärke. Ta det ansvaret, börja ställ krav och ta beslut som gynnar ditt bolag!

Läs hela intervjun med Krister Karjalainen på Resumé.



Av: Maria Juréhn Smart Company

maria.jurehn@smartcompany.se



247 views